به طور خیلی ساده و مختصر یک سیستم پایانه فروش، ترکیبی از یک نرم افزار و سخت افزار است که برای پردازش تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود. در طی دهه‌های گذشته سیستم‌های فروشگاهی از یک سخت افزار و نرم افزار ساده که تنها می‌توانست یک سری از پردازش‌های ساده را انجام دهد، به نقطه‌ایی جهش یافتند که کارهای فراتری مانند: مدیریت انبار، ارائه گزارشات پیشرفته فروش، نگهداری اطلاعات مشتریان و گردش مالی آنها را انجام می‌دهند.

همه چیز زمانی خوب به نظر می‌رسد که همه این موارد بصورت یک بسته در اختیار شما قرار بگیرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با رشد سریع گزینه‌هایی که در اختیار شما است کارتان برای انتخاب یک سیستم مناسب که نیازهای کسب و کار شما را بر طرف کند سخت می‌شود . در این مقاله قصد داریم در مورد تصمیم‌گیری عواملی که در خرید یک نرم افزار فروشگاهی مهم است و ویژگی‌های یک سیستم فروشگاهی با شما صحبت کنیم.

 

 

قیمت یک سیستم پایانه فروش

قیمت از فاکتورهای اصلی برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری و پایانه فروش است. مبلغ سیستم‌های فروشگاهی می‌تواند بصورت رایگان تا قیمت هزاران ریال نوسان داشته باشد . موضوع مهم دیگر برای انتخاب یک سیستم پایانه فروش این است که با بودجه و نیازهای کسب و کار شما مناسب باشد. چهار عامل مهم بروی قیمت یک سیستم فروشگاهی تاثیر گذار است:

  • نرم افزار – شما معمولاً فقط یک بار هزینه نرم افزار فروشگاهی را پرداخت می‌کنید، در ادامه ممکن است بابت مواردی مانند به روز رسانی و خدمات پشتیبانی نرم افزار مبالغ بیشتری را پرداخت کنید.
  • سخت افزار – قیمت سخت افزار شما بستگی به بزرگی کسب و کارتان و همچنین تمایل شما برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند دستگاه‌های سیار و لمسی دارد.
  • یکپارچگی – خیلی از شرکت‌های عرضه کننده‌ی نرم افزارهای حسابداری، نرم افزار تولیدی و .... در ابتدا محصول خود را با یک سری از امکانات اولیه در اختیار شما قرار می‌دهند. آنها این پیشنهاد را می‌دهند که در صورت تمایل نرم‌افزار خود را به سایر سیستم‌های مجموعه نظیر حسابداری متصل سازید تا بتوانید از امکانات این یکپارچگی استفاده کنید.
  • پشتیبانی – خیلی خوب است اگر سیستم فروشگاهی شما به صورت خودکار شامل پشتیبانی باشد، اما در بعضی مواقع شما برای این پشتیبانی باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

 

نکاتی که باید در خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای فروشگاهتان مدنظر قرار دهید:

1. منطبق با استانداردهای اداره مالیات و دارایی (مشاوره مالیاتی) باشد و بتوانید در پایان هرفصل گزارشات فصلی را تهیه نمایید.

2. امکان اتصال به سخت افزارهای لمسی و غیرلمسی همانند صندوق فروشگاهی، صفحات لمسی، بارکدخوان، ترازوی وزنی، کارتخوان و ... را داشته باشد.

3. بتوانید واحدهای سنجش استاندارد را برای هر کالا تعریف نمایید.

4. سادگی در استفاده از نرم افزار را مدنظر قرار دهید تا بتوانید حتی با دانش اندک حسابداری به راحتی با نرم افزار کار کنید.

5. انجام تراکنش های مالی با سرعت بسیار بالا فراهم باشد تا بهره وری فروشگاه شما را بالا ببرد.

6. بتوانید تمامی اطلاعات چک های خود را به همراه هشدار موعد وصول آنها تعریف نمایید تا برنامه ریزی دقیقی برای چک ها و نقدینگی خود داشته باشید.

7. محاسبه مالیات و عوارض در فاکتور مشتریان به صورت اتوماتیک انجام شود.

8. امکان تفکیک کالاهای پرفروش و کم فروش فروشگاه وجود داشته باشد تا کالاهای سودآور را شناسایی نمایید.

9. گردش نقدینگی فروشگاه را کنترل کنید و گزارشات کاملی را تهیه نمایید.

و مهم تر از همه :

10. دریافت خدمات پشتیبانی سریع و با کیفیت میتواند از اتلاف زمان در صورت بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید.

11. حتما به سابقه و قدمت شرکت های نرم افزاری در هنگام خرید توجه فرمایید.