خرید یک نرم افزار فروشگاهی

به طور خیلی ساده و مختصر یک سیستم پایانه فروش، ترکیبی از یک نرم افزار و سخت افزار است که برای پردازش تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود. در طی دهه‌های گذشته سیستم‌های فروشگاهی از یک سخت افزار و نرم افزار ساده که تنها می‌توانست یک سری از پردازش‌های ساده را انجام دهد، به نقطه‌ایی جهش یافتند که کارهای فراتری مانند: مدیریت انبار، ارائه گزارشات پیشرفته فروش، نگهداری اطلاعات مشتریان و گردش مالی آنها را انجام می‌دهند.

همه چیز زمانی خوب به نظر می‌رسد که همه این موارد بصورت یک بسته در اختیار شما قرار بگیرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با رشد سریع گزینه‌هایی که در اختیار شما است کارتان برای انتخاب یک سیستم مناسب که نیازهای کسب و کار شما را بر طرف کند سخت می‌شود . در این مقاله قصد داریم در مورد تصمیم‌گیری عواملی که در خرید یک نرم افزار فروشگاهی مهم است و ویژگی‌های یک سیستم فروشگاهی با شما صحبت کنیم.

 

 

قیمت یک سیستم پایانه فروش

قیمت از فاکتورهای اصلی برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری و پایانه فروش است. مبلغ سیستم‌های فروشگاهی می‌تواند بصورت رایگان تا قیمت هزاران ریال نوسان داشته باشد . موضوع مهم دیگر برای انتخاب یک سیستم پایانه فروش این است که با بودجه و نیازهای کسب و کار شما مناسب باشد. چهار عامل مهم بروی قیمت یک سیستم فروشگاهی تاثیر گذار است:

  • نرم افزار – شما معمولاً فقط یک بار هزینه نرم افزار فروشگاهی را پرداخت می‌کنید، در ادامه ممکن است بابت مواردی مانند به روز رسانی و خدمات پشتیبانی نرم افزار مبالغ بیشتری را پرداخت کنید.
  • سخت افزار – قیمت سخت افزار شما بستگی به بزرگی کسب و کارتان و همچنین تمایل شما برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند دستگاه‌های سیار و لمسی دارد.
  • یکپارچگی – خیلی از شرکت‌های عرضه کننده‌ی نرم افزارهای حسابداری، نرم افزار تولیدی و .... در ابتدا محصول خود را با یک سری از امکانات اولیه در اختیار شما قرار می‌دهند. آنها این پیشنهاد را می‌دهند که در صورت تمایل نرم‌افزار خود را به سایر سیستم‌های مجموعه نظیر حسابداری متصل سازید تا بتوانید از امکانات این یکپارچگی استفاده کنید.
  • پشتیبانی – خیلی خوب است اگر سیستم فروشگاهی شما به صورت خودکار شامل پشتیبانی باشد، اما در بعضی مواقع شما برای این پشتیبانی باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

 

نکاتی که باید در خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی برای فروشگاهتان مدنظر قرار دهید:

1. منطبق با استانداردهای اداره مالیات و دارایی (مشاوره مالیاتی) باشد و بتوانید در پایان هرفصل گزارشات فصلی را تهیه نمایید.

2. امکان اتصال به سخت افزارهای لمسی و غیرلمسی همانند صندوق فروشگاهی، صفحات لمسی، بارکدخوان، ترازوی وزنی، کارتخوان و ... را داشته باشد.

3. بتوانید واحدهای سنجش استاندارد را برای هر کالا تعریف نمایید.

4. سادگی در استفاده از نرم افزار را مدنظر قرار دهید تا بتوانید حتی با دانش اندک حسابداری به راحتی با نرم افزار کار کنید.

5. انجام تراکنش های مالی با سرعت بسیار بالا فراهم باشد تا بهره وری فروشگاه شما را بالا ببرد.

6. بتوانید تمامی اطلاعات چک های خود را به همراه هشدار موعد وصول آنها تعریف نمایید تا برنامه ریزی دقیقی برای چک ها و نقدینگی خود داشته باشید.

7. محاسبه مالیات و عوارض در فاکتور مشتریان به صورت اتوماتیک انجام شود.

8. امکان تفکیک کالاهای پرفروش و کم فروش فروشگاه وجود داشته باشد تا کالاهای سودآور را شناسایی نمایید.

9. گردش نقدینگی فروشگاه را کنترل کنید و گزارشات کاملی را تهیه نمایید.

و مهم تر از همه :

10. دریافت خدمات پشتیبانی سریع و با کیفیت میتواند از اتلاف زمان در صورت بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید.

11. حتما به سابقه و قدمت شرکت های نرم افزاری در هنگام خرید توجه فرمایید.

 

ماليات بر ارزش افزوده چیست

 به گزارش رسانه مالياتي ايران، بسياری از کشورهاي جهان به منظور اصلاح نظام مالياتي خويش و حمايت از فعاليت هاي سرمايه گذاري و توليدي، مبناي درآمدي خود را به مصرف منتقل کرده و بيشترين درآمد مالياتي را از ماليات بر مصرف کسب مي کنند. بر اين مبنا، يکي از راهکارهاي اساسي اصلاح نظام مالياتي و هماهنگ نمودن آن با شرايط اقتصادي کشور، استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده است که اجراي آزمايشي آن از سال 87 آغاز شده است.

به همين منظور، موديان محترم از اين پس در مجموعه دانستني هاي مالياتي با اين نظام نوين مالياتي آشنا خواهند شد تا در عمل به تکاليف قانوني خود با مشکل مواجه نشوند. تاريخچه ماليات بر ارزش افزوده در جهان ماليات بر ارزش افزوده براي نخستين بار توسط فون زيمنس در سال 1918 به منظور فائق آمدن بر مسائل مالي کشور آلمان پس از جنگ جهاني اول طرح ريزي گرديد. آدامز آمريکايي نيز در سال 1921 طرح مشابهي را ارائه نمود. ليکن به رغم علاقه و تمايل شديد برخي کشورها در خصوص استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده، اين ماليات به طور رسمي تا سال 1954 در هيچ کشوري به کار گرفته نشد. در سال 1954 ابتدا کشور فرانسه و به دنبال آن به تدريج کشورهاي دانمارک و آلمان اين نوع ماليات را در نظام مالياتي کشور خود معرفي و اجرا نمودند.

در منطقه آسيا، کره جنوبي نخستين کشوري است که در سال 1977 با کمک صندوق بين المللي پول توانست اين ماليات را در نظام مالياتي و اظهارنامه مالیاتی خود پياده نمايد. در حال حاضر نظام ماليات بر ارزش افزوده در بيش از 140 کشور جهان مستقر گرديده است. هم اکنون در کشورهاي همجوار ما ترکيه، آذربايجان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقيزستان، پاکستان، هند، بنگلادش، لبنان، اردن، مصر، نپال و سريلانکا اين نظام مالياتي را مستقر نموده اند.

تاريخچه ماليات بر ارزش افزوده در ايران

لايحه ماليات بر ارزش افزوده براي اولين بار در دي ماه 1366 تقديم مجلس شوراي اسلامي گرديد. لايحه مزبور در کميسيون اقتصادي مجلس مورد بررسي قرار گرفته و پس از اعمال نظرات به صحن علني مجلس ارائه گرديد ولي پس از تصويب 6 ماده از آن به تقاضاي دولت به دليل اجراي سياست تثبيت قيمت ها و مشکلات اقتصادي ناشي از جنگ تحميلي، دولت لايحه مربوطه را از مجلس شوراي اسلامي پس گرفت. در سال 1370 دپارتمان امور مالي صندوق بين المللي پول نيز، اجراي سيستم ماليات بر ارزش افزوده را توصيه نمود.

با توجه به احساس نياز و نظرات کارشناسان و متخصصين داخلي و بين المللي  تنظیم اظهارنامه مالیاتی در رابطه با برقراري چنين نظام مالياتي، برنامه استقرار اين نظام مالياتي در اواخر دهه 1370 مجددا در دستور کار دولت جمهوري اسلامي قرار گرفت و نهايتا لايحه مربوطه تدوين و پس از سير طولاني خود در شهريور 1381 به تصويب هيات وزيران رسيد و در مهر ماه همان سال به مجلس شوراي اسلامي ارائه شد و نهايتا در ارديبهشت ماه سال 1387 به تصويب مجلس رسيد. اين قانون در تاريخ 1/7/1387 به صورت آزمايشي براي مدت 5 سال در کشور به اجرا درآمد.

 

ارزش افزوده چيست؟

اگر بخواهيم ارزش افزوده را به زبان ساده بيان کنيم، ارزش افزوده عبارت است از مابه التفاوت ستاده و داده. به عبارت ساده تر و در عمل، ارزش افزوده يعني: فروش منهاي خريد. (خريد- فروش= ارزش افزوده) يا به عبارت ديگر: ارزش افزوده کالا و خدمات خريداري شده- ارزش افزوده کالا و خدمات عرضه شده = ارزش افزوده براي تبيين موضوع به مثال زير دقت کنيد: يک کارگاه کفاشي را در نظر بگيريد که اقدام به توليد کفش مي کند. اين کارگاه براي توليد يک جفت کفش احتياج به مواد اوليه به شرح زير دارد که هر کدام را به قيمت هايي که در فهرست زير آمده است، خريداري مي نمايد: 1- چرم رويه: 35000 ريال 2- کفي کفش: 25000 ريال 3- ميخ کفاشي: 10000 ريال 4- چسب کفاشي: 8000 ريال 5- نخ کفاشي: 5000 ريال بنابراين مجموع خريد اين کارگاه کفاشي براي توليد يک جفت کفش 83000 ريال مي باشد. بعد از انجام يک سري عمليات بر روي مواد اوليه خريداري شده، يک جفت کفش توليد مي گردد. توليد کننده کفش، يک جفت کفش را به قيمت 120000ريال مي فروشد. با توجه به تعريف ماليات بر ارزش افزوده، ارزش افزوده ايجاد شده توسط توليد کننده کفش عبارت خواهد بود از:

37000  = 83000 – 120000 = ارزش افزوده     خريد – فروش = ارزش افزوده

ماليات بر ارزش افزوده چيست؟

بر مبناي تعريف ارزش افزوده، نوعي ماليات ( تنظیم اظهارنامه مالیاتی) بر مصرف طراحي شده است که مستقيما توسط مصرف کنندگان در هنگام خريد پرداخت مي گردد و فروشندگان اين ماليات ها را به نيابت از طرف دولت جمع آوري مي کنند و سپس آن را در اختيار سازمان امور مالياتي قرار مي دهند. به عبارت ديگر، ماليات بر ارزش افزوده نوعي ماليات بر فروش کالا و خدمات چند مرحله اي است، که در طي مراحل زنجيره واردات، توليد، توزيع و مصرف با نرخ مالياتي ثابت (غير تصاعدي) اعمال مي گردد ولي نهايتا مصرف کنندگان نهايي تنها پرداخت کننده واقعي آن مي باشند.

مبناي محاسبه اين ماليات، بهاي کالا و خدماتي است که يا در داخل توليد مي شوند و يا به کشور وارد مي گردند و توسط فروشندگان و يا ارائه دهندگان خدمات عرضه مي شود. در هر يک از مراحل زنجيره به هم پيوسته توليد و توزيع، هر يک از بنگاه هاي اقتصادي در زمان خريد مواد اوليه و يا ساير کالاهاي مورد نياز، حین  تنظیم اظهارنامه مالیاتی بهاي کالاي خريداري شده بعلاوه ماليات بر ارزش افزوده (که بصورت درصد ثابتي از بهاي کالا مي باشد) را به فروشنده کالا مي پردازند.

 

اما در زمان فروش کالا يا محصولات توليدي (نرم افزار تولیدی) علاوه بر بهاي کالايي که به فروش مي رسانند، ماليات بر ارزش افزوده متعلقه را نيز محاسبه و از خريدار کالاي خود دريافت مي نمايند. حال چون در اين نظام مالياتي، فعال اقتصادي نبايستي خود مالياتي پرداخت نمايد و بايستي ماليات تنها از مصرف کننده نهايي اخذ گردد، فعالان اقتصادي ماليات پرداختي بابت خريد مواد اوليه و ساير کالاها را از وجوه ماليات دريافتي از خريداران کالاها و دريافت کنندگان خدمات خود، کسر و تنها ما به التفاوت را به خزانه دولت مي پردازند.

به اين ترتيب هر فعال اقتصادي تنها به ميزان ارزش افزوده اي که ايجاد مي کند ماليات به حساب دولت واريز مي نمايد و عمل انتقال ماليات از هر عنصر زنجيره توليد/ توزيع به عنصر بعد تا زماني که ماليات به مصرف کننده نهايي منتقل شود، ادامه پيدا مي کند و نهايتا مصرف کننده نهايي که حلقه آخر زنجيره توليد/توزيع، مصرف است، کل ماليات را پرداخت مي نمايد. همچنین بخوانید : نرم افزار حسابداری

منبع : وبلاگ شرکت ملک

مفروضات حسابداری

 یکی از مهمترین مباحثی که یک حسابدار تازه‌کار باید به آن مسلط باشد بحث اصول و مفروضات حسابداری میباشد . برای اینکه بتوانید یک حسابدار موفق باشید نباید از مورد به سادگی عبور کنید . هر حرفه جهت ایجاد هماهنگی و یکنواختی باید دارای اصول و مقرراتی بوده و نظارت بر رعایت این اصول و مقررات برعهده یک نهاد ذیصلاح قانونی باشد.

اصول و استاندارد های پذیرفته شده در حسابداری و خدمات حسابداری ، مجموعه نظرات و روشهایی است که توسط استادان این فن یا انجمن های حرفه ای برای انجام عملیات حسابداری اعم‌از نگهداری دفاتر ، گزارشگیری و تعیین نتایج حاصل از فعالیت‌های مالی موسسات ، پیشنهاد میشود و پس از بحث و تجزیه و تحلیل اهل فن و تصویب در هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی مورد قبول واقع میگردد و لازم الاجرا میشود .هدف اصلی تدوین اصول حسابداری ، ایجاد سیستم یکنواختی است که بتوان از طریق آن ، روشهای حسابداری و گزارشهای مالی در واحد های اقتصادی مختلف را مفید ، قابل فهم و قابل مقایسه نمود . گاهی بجای اصول پذیرفته شده حسابداری اصطلاحات دیگر مانند استاندارد های حسابداری ، اصول مورد قبول حسابداری و اصول متداول حسابداری نیز به کارگرفته میشود .
باید توجه داشت که اصول پذیرفته شده حسابداری میثاقها و قواعد و رویه هایی است که بشر در صول زمان و در پاسخ به نیاز‌های جوامع بشری به اطلاعات مالی بنا شده است و مانند علوم طبیعی از ثبات دائمی برخوردار نمی‌باشد .تغییر در قوانین و مقررات مملکتی ، نیاز های جدید استفاده کنند‌گان از اطلاعات حسابداری ، تجربیات تازه حسابداران و… از جمله مواردی هستند که در هر زمان ممکن است مورد تجدید نظر در این اصول شوند .

[caption id="attachment_38" align="alignnone" width="1000"]مفروضات حسابداری مفروضات حسابداری[/caption]

 

مفروضات حسابداری

  • فرض تفکیک شخصیت
  • فرض دوره مالی
  • فرض تداوم فعالیت
  • فرض واحد اندازه گیری

فرض تفکیک شخصیت

فرض تفکیک شخصیت یکی از اساسی ترین مفروضات حسابداری میباشد ، زیرا این فرض بین واحد تجاری مالکیت آن مرزی قائل میشود . برای مقاصد حسابداری و گزارشهای مالی تنظیم اظهارنامه مالیاتی هر موسسه یک شخصیت حقوقی مستقل فرض شده که میتواند دارایی تحصیل نموده ، بدهی و هزینه تعهد و درآمد نیز تحصیل نماید .برمبنای این فرض ، مطالبات و دیون شخصی صاحبان واحد تجاری به اشخاص ثالث ، جزء منابع و تعهدات واحد تجاری محسوب نمیگردد اگر چه در شرکتهایی تضامنی و موسسات انفرادی با اینکه شخصیت شرکت یا موسسه مستقل از شخصیت مالک یا مالکان آن میباشد ام ازا نظر قانونی این تفکیک وجود ندارد و بستانکاران اینگونه موسسات میتوانند طلب خود را از داراییهای موسسه یا اموال شخصی صاحبان سرمایه وصول نمایند.

فرض تداوم فعالیت

در حسابداری مالی فرض بر این است که یک واحد تجاری برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه میدهد . به عبارت دیگر ؛ فرض براین است که واحد تجاری ، در آینده قابل پیش‌بینی به عملیات خود ادامه میدهد . فرض تداوم فعالیت ، توسط کمتیه استاندارد های حسابداری مالی به شرح زیر تعریف شده است : (فرض بر این است که هر واحد تجاری دارای تداوم فعالیت است ، یعنی عملیات آن در آینده قابل پیش‌بینی ادامه دارد ، به بیانی دیگر ؛ فرض میشود که نه قصد بر این استکه واحد تجاری منحل یا عملیات آن به طور قابل ملاحظه کاهش داده میشود و نه ضرورت این کار احساس میشود)

فرض دوره مالی

همان طور که در بالا اشاره شد، نتایج واقعی عملیات یک واحد تجاری را تنها در زمان تصفیه ، یعنی خاتمه عملیات آن می توان تعیین کرد . از طرف دیگر ، بستانکاران ، اعتبار دهندگان و اشخاص ذینفع نمی توانند تا تاریخ انحلال ، از نتایج آن بی خبر باشند . از این رو عمر واحد تجاری به دوره های زمانی مساوی تقسیم می شود که هر دوره را اصطلاحا (( دوره حسابداری )) می گویند . دوره مالی ممکن است سه ماهه ، شش ماهه یا یکساله باشد. هر دوره مالی را که دوازده ماه طول بکشد اصطلاحا (( سال مالی )) گویند . باید توجه داشت که سال مالی ممکن است مطابق با شمسی ( از اول فروردین تا پایان اسفند ) ، یا غیر از آن باشد. البته بهتر است سال مالی بگونه ای انتخاب شود که پایان آن مصادف با زمانی باشد که حجم عملیات شرکت ، در پایین ترین سطح خود قرار دارد . یکی از نتایج پذیرش فرض دوره مالی ، بوجود آوردن ویژگی قابلیت مقایسه صورتهای مالی می باشد . زیرا بدین ترتیب می توان نتایج یک دوره مالی را با نتایج دوره های قبل و یا با نتایج شرکتهای مشابه در آن صنعت مقایسه نمود و بدین طریق ارزیابی های لازم را انجام داد .

 

اصول حسابداری

علاوه بر مفروضات محیطی در حسابداری ، برای ثبت و گزارشگری مالی ، به رهنمود ها و دستورالعمل های روشن تر و مشخص تری نیاز می باشد ، این دستورالعمل ها به اصول حسابداری مرسوم می باشند در مقایسه با مفروضات حسابداری ، بیشتر جنبه اجرایی و کاربردی دارند. چهار چوب اولیه و زیربنایی حسابداری ایتدا به وسیله مفروضات شکل می گیرد و سپس به وسیله اصول حسابداری عملی می گردد.

 

در این وبلاگ مفاهیم زیر به عنوان اصول حسابداری مورد بحث قرار می گیرد : اصول و مفروضات حسابداری

  • اصل بهای تمام شده
  • اصل تطابق
  • اصل تحقق در آمد
  • اصل افشاء کامل

اصل بهای تمام شده

طبق اصل بهای تمام شده ، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت می گردند. منظور از بهای تمام شده هر دارایی ، ارزش مبادله ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است . پرداختهای اضافی به علت خرید های نسیه و مدت دار جزء بهای تمام شده محسوب نمی گردند . به مرور زمان که ارزش داراییها تغییر می کند ، این تغییر ارزش ، در بهای تمام شده دارایی بی اثر می باشد . مثلا اگر یک دستگاه ساختمان به قیمت ۵ میلیون ریال خریداری گردد ، این ساختمان باید به مبلغ ۵ میلیون ریال در دفاتر ثبت گردد . چنانچه سالهای آتی ارزش این ساختمان به ۷ میلیون ریال برسد ، افزایش قیمت این ساختمان در دفاتر ثبت نمی شود . نمونه دیگر بکارگیری اصل بهای تمام شده این است که دارایی های خریداری شده به قیمت مبادله ای زمان تحصیل ، یعنی قیمت متعارف آن در دفاتر ثبت می گردند .( قیمت پیشنهادی فروشنده و یا برچسب قیمت دارایی ملاک ثبت در دفاتر نیست.) بهای تمام شده که گاهی (( بهای تمام شده تاریخی )) نیز نامیده می شود ، دو نارسایی دارد :
1- تغیییرات ارزش داراییها در طول سالهای متمادی در نظر گرفته نمی شود .
2- چون داراییها در طول سال های متفاوت خریداری می گردند و مقیاس اندازه گیری بهای این داراییها پول می باشد و از طرف دیگر ، ارزش پول دائما یکسان نمی باشد ، لذا بدلیل اختلاف در مقیاس اندازه گیری ، جمع کردن یک دسته از داراییها یی که در طول سالهای متفاوت خریداری شده اند ، خالی از اشکال نمی باشد . اما با وجود همه نارساییهای فوق ، به دلایل زیر ، هنوزبهای تمام شده تاریخی مبنای ثبت و گزارشگری قرار می گیرد :

  • بهای تمام شده ، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی ، قابل اندازه گیری و قابل اتکاء است
  • بهای تمام شده تاریخی در زمان تحصیل ، نشان دهنده ارزش متعارف دارایی در آن تاریخ است
  • بهای تمام شده تاریخی ، قابل رسیدگی و ردیابی است

اصل تحقق درآمد

اصل تحقق درآمد، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در حسابها و صورتهای مالی تعیین می نماید . مطابق این اصل ، درآمد زمانی شناسایی می گردد که دو شرط زیر برقرار باشد :
الف ) مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد .
ب ) فرایند کسب سود ، کامل شده باشد.
تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمات ، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار ، دریافت وجه نقد و یا اطمینان از دریافت وجه د رآینده است . اگر چه درامد عبارت است از افزایش نا خالص در داراییها یا کاهش ناخالص در بدهیها ، که طبق اصول پذیرفته شده حسابداری  (نرم افزار حسابداری تحت وب )شناسایی و اندازه گیری می شود.

در آمد ممکن است از راههای مختلفی تحصیل گردد ولی در هر حال ارزش آن برابر ارزش بازار منابع مصرف شده یا خدمات انجام شده می باشد . اصل تحقق درآمد ملزم می نماید که هر گونه تخفیف ، باید به عنوان تعديل در مبلغ درآمد تحصیل شده منظور گردد . به عنوان مثال ، چنانچه به منظور تسهیل فروش و بازاریابی ، یا به هر دلیل دیگر ، تخفیفاتی برای خریداران منظور گردد ، مبلغ تخفیفات باید از فروش ناخالص کسر گردد تا در آمد فروش بنحو صحیح اندازه گیری شود.

طبق اصل تحقق درآمد در نرم افزار بنکداری ، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق (( روش فروش )) شناسایی گردد . زیرا در تاریخ فروش ، فرایند کسب سود ، کامل می گردد . شرایط تکمیل فرایند کسب سود ، شامل دریافت نقد یا اطمینان از دریافت آن در آینده و تعیین هزینه های مرتبط با فروش به طور قابل اطمینان می باشد . شرط اول ( دریافت یا اطمینان از دریافت در آینده )، مبنایی برای شناسایی منافع آتی مبادلات را فراهم می آورد و شرط دوم ( تعیین دقیق هزینه های مرتبط با درآمد ) ، میزان درآمد قابل شناسایی را مشخص می سازد.


طبق اصل تحقق درآمد ، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می گردد . زیرا میزان انجام خدمات ، مبنایی جهت تشخیص تکمیل فرایند کسب سود است . در پاره ای از اوقات ممکن است بعضا در آمد ، بدون در نظر گرفتن اصل تحقق درآمد شناسایی و به حساب گرفته شود. مثلا در قراردادهای پیمانی و حسابداری شرکت های پیمانکاری ، درآمد ممکن است همزمان با پیشرفت کار شناسایی گردد . این طریق شناسایی در آمد که استثناء از قاعده کلی تحقق درآمد است به (( روش درصد پیشرفت کار )) مرسوم می باشد. علاوه بر این، در موارد دیگر نظیر تولید برخی فلزات گرانبها یا محصولات کشاورزی که بازار تضمین شده برای آنها وجود دارد ، درآمد ممکن است پس از تولید و قبل از فروش شناسایی گردد . البته وجود قینت تضمین شده ، یعقین و اطمینان از فروش حتمی از جمله دلایلی است که در حمایت از استثناء از اصل تحقق درآمد ایراد می گردد . دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد . زیرا فرایند کسب سود در مورد اینمطابق اصل تحقق درآمد ، مبالغ پیش مبادله هنوز تکمیل نشده است .

 

 

کارکردهای حسابداری مالی

 

دلایل استفاده از نرم افزارهای حسابداری

افزایش دقت در انجام محاسبات

نرم افزار حسابداری می‌تواند به افزایش دقت در امور مالی شما با کاهش یا حذف خطاهای انسانی در محاسبه کمک کند. فرایندهای حسابداری دستی شامل بسیاری از محاسبات ریاضی با دست است. یک محاسبه نادرست در اوایل فرآیند می‌تواند تأثیر زیادی بر محاسبات بعدی داشته باشد. از سوی دیگر، کامپیوترها عملا قادر به ایجاد چنین خطایی نیستند. با این حال، لازم به ذکر است که نرم افزار مالی حسابداری از خطاهای انسانی ناشی از ورود داده‌ها یا اشتباهات تفسیری مصون نیست.

 

 

افزایش سرعت

با استفاده از نرم افزار حسابداری، کسب و کارها قادر به پردازش حساب‌های خود با سرعت بیشتری نسبت به پردازش دستی هستند. بخشی از این افزایش سرعت ناشی از استفاده از رایانه‌ها است که قادر به پردازش ارقام بسیار سریعتر از مغز انسان است. علاوه بر این، نرم افزار حسابداری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا کارایی را با معرفی اتوماسیون مناسب خدمات مالی بهینه سازی کنند. برای مثال، یک کسب و کار باید مالیات فروش را در تمام معاملات خود ثبت کند. نرم افزار حسابداری می‌تواند به صورت اتوماتیک برای هر ورودی مالیات تعیین شده را اتخاذ کند.

کاهش هزینه‌ها

مزایای ناشی از سرعت و کارآیی نرم افزار حسابداری اغلب منجر به کاهش هزینه‌های کلی می‌شود. استفاده از یک برنامه حسابداری به هر یک از اعضای تیم حسابداری این اجازه را می‌دهد که در زمان کمتری کار بیشتری را انجام دهند. به طور بالقوه به این معنی است که افراد کمتری برای انجام کار حسابداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این به نوبه خود، می‌تواند هزینه‌های اداری حسابداری را کاهش دهد.

ارائه انواع گزارش‌ها

نرم افزار بنکداری حسابداری کمک می‌کند تا اطلاعات مالی، دقیق و به موقع در اختیار کارکنان قرار بگیرد. به عنوان مثال فرض کنید یک مدیر مالی شرکت باید یک گزارش از نقدینگی داشته باشد تا دو ساعت دیگر در جلسه ارائه دهد. بسیاری نرم افزارهای حسابداری کاربران را قادر می‌سازند تا گزارش‌های متنوع مالی را، تنها با پر کردن یک فرم و یا کلیک بر روی یک دکمه داشته باشند. این در حالی است که ایجاد چنین گزارشی به صورت دستی می‌تواند یک فرایند وقت گیر باشد.

کاهش مالیات

پرداخت مالیات‌های کسب و کار شما می‌تواند یک فرایند پیچیده باشد و مستلزم پیگیری تمام معاملات شما باشد. نرم افزار حسابداری تحت وب کمک می‌کند تا این فرایند را ساده‌تر انجام دهید و اطمینان حاصل شود که تمام جزئیات مالی کسب و کار شما در یک مکان قرار دارد.

نرم افزار حسابداری و مولفه‌های آن


یکی از مباحثی که در پاسخ به سوال “نرم افزار حسابداری چیست” می‌توان مطرح کرد، در ارتباط با ویژگی‌های نرم افزار فروشگاهی می‌باشد. ویژگی‌های اصلی و کارکردهای برنامه‌های نرم‌افزار حسابداری تجاری، مواردی چون حساب‌های دریافتنی، حساب‌های پرداختنی، حقوق و دستمزد و تراز آزمایشی را در بر می‌گیرد. در زیر می‌توانید شرح مختصری درباره برخی از مولفه‌های اصلی نرم افزار حسابداری تجاری بیابید:

  • حساب‌های دریافتنی: در این قسمت سوابق کل مبالغی که یک شرکت تجاری از مشتریان دریافت خواهد کرد، ثبت و نگهداری می‌شود.
  • حساب‌های پرداختنی: در این قسمت تمام صورت حساب‌های شرکت، مبالغی که بدهکار است و تمام  پرداخت‌ها مدیریت می‌شود.
  • دفتر کل: عموما دفاتر نیز نامیده می‌شود.
  • تراز آزمایشی: در این  قسمت بدهکاران و بستانکاران تجاری با یکدیگر مقایسه می‌شوند و نهایتا سود یا زیان شرکت معلوم می‌شود.
  • صدور فاکتور/صورتحساب: در این قسمت فاکتور ایجاد شده و سپس به مشتریان ارسال می‌شود.  
  • موجودی انبار/موجودی کالا: ابزار حسابداری که به مدیریت موجودی انبار کمک می‌کند.
  • سفارش خرید: در این قسمت شرکت تجاری کالا یا موجودی خود را سفارش می‌دهد.
  • سفارش فروش: در این قسمت شرکت تجاری حساب سفارشات مشتریان را برای موجودی انبار خود، نگهداری می‌کند.

از کارکردهای دیگر حسابداری مالی می‌توان به جمع‌آوری بدهی، هزینه‌های تجاری، گزارش‌گیری، حقوق و دستمزد، گزارش‌های مالی، تایم‌شیت و درخواست‌های خرید، اشاره کرد. ضروری است که در هنگام تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب نرم افزار ابتدا نیازهای منحصربفرد شرکت‌تان را دریابید تا نرم افزاری با مناسب‌ترین ویژگی‌ را انتخاب نمایید.

نرم افزار مالی و حسابداری چیست

 

نرم افزار مالی و حسابداری چیست؟

این نرم افزار به عنوان قلب فرآیند مالی می‌باشد و باید طوری طراحی شود که قابل استفاده در هر نوع شرکتی از قبیل بازرگانی‌، خدماتی‌، پیمانکاری‌، تولیدی و … باشد. نرم افزار مالی و حسابداری به شما این امکان را می‌دهد که وقتی به طور مثال فاکتور خرید کالایی را ثبت می‌کنید نرم افزار حسابداری سند حسابداری آن را صادر کرده و در حساب‌های خرید کالا و شخصی که از او خرید شده ثبت می‌کند و به طور اتوماتیک تعداد و قیمت کالای خریداری شده و موجودی انبار را چک می‌کند. سپس در قسمت پرداخت سیستم به طور اتوماتیک چک و یا جه پرداخت شده را در سیستم ثیت می‌کند و گزاشات مالی را به روز می‌کند و در اختیار مسئول مربوطه قرار می‌دهد.

سیستم کامپیوتری حسابداری برای کارایی درست و مناسب در زمینه خدمات حسابداری احتیاج به نرم افزار مدیریت انبار دارد که تمام کارایی هایی که ذکر شد به صورت اتوماتیک انجام پذیرد . زیرا در صورت نبود نرم افزار اطلاعات مربوط به قسمت انبار باید به صورت دستی انجام شود که در این صورت در کار نرم افزار حسابداری خلل ایجاد می‌شود و عملا نمی‌توان از آن استفاده کرد.
بسیاری از نرم افزارهای حسابداری فقط برای صدور فاکتور برای مشتری و کنترل موجودی صندوق و کالای موجود در انبار ساخته شده است و مناسب و استاندارد برای دفاتر قانونی و خدمات مالی دوطرفه نمی‌باشد. به این نرم افزار مدل بازاری یا فروشگاهی می‌گویند. اما برخی از آن‌ها دارای دفاتر قانونی و استاندارد دو طرفه بوده که می‌توان هم با دید بازاری و هم حسابداری از آن استفاده کرد .
کسانی که از این نرم افزارها استفاده می‌کنند به ۳ گروه تقسیم می‌شوند:

  1. کارخانه‎ها، ادارات و …
  2. شرکت ها‌، کارگاه‌ها و …
  3. فروشگاه‌ها ، مغازه‌ها و …

 

 

نرم افزار مالی و حسابداری

نرم افزار حسابداری چه وظیفه ای دارد؟

نرم افزار حسابداری برای رصد مستمر و مداوم و اثربخش معاملات مالی درون یک سازمان بوده و معمولا پکیج های پنج گانه ای را دنبال می کند که عبارتند از: دفتر کل،  حساب های دریافتی، حساب های قابل پرداخت (بستانکار)، حقوق و دستمزد و گزارش گیری جامع مبتنی بر نیاز های مدیریت ارشد.

در طراحی و تولید نرم افزار های حسابداری (ACCOUNTING SOFTWARE) به منظور مدیریت اثر بخش امور مالی (FINANCIAL MANGEMNET)، این پنج قابلیت که ماژول  (MODULE)  نامیده می شود، لحاظ می شود.

نرم افزار های حسابداری چه کاربرد هایی را پوشش می دهند؟

اگر برای نخستین بار است که قصد دارید نسبت به خرید نرم افزار فروشگاهی حسابداری اقدام کنید، باید بدانید که اصولا نرم افزار های حسابداری بر اساس نیاز های خاصی تولید می شود و کاربرد های متنوع و متفاونی با یکدیگر دارند.

بخشی از نرم افزار های حسابداری، برای حسابداری پایه هستند. یعنی کارهای معمولی. مثلا مدیریت حساب های بانکی. بررسی ضمانت نامه های بانکی برای پروژه های مختلف. سر رسید چک هایی که به فروشندگان کالا و خدمات داده شده است. دریافت مبالغ صورت وضعیت از کارفرما های دولتی و خصوصی و مدیریت دارایی های ثابت و بررسی اسناد دریافتنی و پرداختنی. این ها در واقع هسته یک سیستم حسابداری را تشکیل می دهد که نیاز مدیریت مالی را تامین می کند.

بخشی از نرم افزار های حسابداری، پروژه محور (PROJECT BASED ACCOUNTING) تعریف و طراحی می شود. یعنی شما بر اساس پروژه ای که در یک صنعت خاص در یک مکان و زمان خاص دارید، نرم افزار خاصی طراحی  یا خریداری می کنید تا آن نیاز خاص را بر طرف کند. این نرم افزار ها تلاش می کند تا سود شما در پروژه خاص بهتر رصد و افزایش یابد و از هدر رفتن منابع انسانی و کالایی، جلوگیری شود. حداکثر سازی سودآوری هم در مدیریت منابع انسانی هم در نظارت بر حسن اجرای  تعهدات پیمانکار در مقابل مشتری (شامل کارفرما) صورت می گیرد.

 

در نرم افزار های حسابداری پروژه محور، تلاش می کند تا هزینه های پروژه در حال و اینده بررسی و همه هزینه ها از نظر مدیریت پروژه محاسبه می شود تا در بهبود تصمیم گیری مدیران میانی و ارشد موثر باشد.

برخی از نرم افزار های حسابداری تنها به منظور مدیریت تنخواه صورت می گیرد. این نوع نرم افزار ها، فقط به منظور مدیریت تن خواه و بررسی جریان نقدینگی تخصیصی به واحد های مختلف عملیاتی و اداری در نقاط مختلف طراحی می شود و تلاش می کند تا روند پیشرفت طرح های توسعه ای و هزینه های آن ها را بررسی کند. این نوع نوع نرم افزار ها هم در سازمان های دولتی و خصوصی و شرکت ها کاربرد دارد.

برخی از نرم افزار های حسابداری به منظور مدیریت موجودی طراحی می شود تا به شرکت ها کمک کند تا سطوح موجودی صحیح را برای به  حداکثر رساندن سود و کاهش اتلاف هزینه و کاهش استهلاک و افزایش  ضرر و زیان، تحت نظر قرار بگیرند.

 

آنچه باید در انتخاب نرم افزار حسابداری بدانید

  • اندازه سازمان شما در خرید نرم افزار مهم است.
  • فرهنگ مشاوره در خرید نرم افزار و فناوری اطلاعات را رعایت کنید.
  • خرید نرم افزار حسابداری یعنی دید بهتر و شفاف در هزینه ها به منظور تسریع وتسهیل تصمیم گیری با گزارش های به موقع.
  • پیش از خرید نرم افزار حسابداری، نیاز های خود را مشخص کنید تا مشخص شود کدام نرم افزار متناسب کدام خدمات حسابداری نیاز است تا ماژول مورد نظر انتخاب شود و از پرداخت هزینه های اضافی خودداری گردد.
  • نرخ رشد کسب و کار خود را در نظر بگیرید و دامنه مشتریان و حد بزرگ شدن شرکت را بدانید تا مرتب نیاز به روز رسانی نرم افزار و پرداخت هزینه های پیش بینی نشده طراحی و به روز رسانی نشوید. بطور مثال هنگام خرید نرم افزار نمایندگی خودرو، نسبت به رشد کار خود توجه داشته باشید.
  • از مجموعه ای که نسبت به خرید نرم افزار اقدام می کنید، خدمات پشتیبانی تکنیکی مشخص دریافت کنید.
  • استعلام قیمتی از شرکت های دارای محوز از شورای عالی انفورماتیک را فراموش نکنید.
  • نرم افزار های حسابداری در قالب پردازش ابری (CLOUD COMPUTING) و هوش مصنوعی (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)  روز به روز کاربرد بیش تری پیدا می کنند و در هزینه ها صرفه  جویی و تسریع عملکرد ها را در اختیار مدیران مالی قرار می دهند.
  • نرم افزار حسابداری خوب باید گزارش و تجزیه و تحلیل خوبی تولید کند و به شما در تحلیل یاری رساند.
  • نرم افزار حسابداری خوب باید گرافیک خوب داشته باشد تا شما در کار مداوم خسته نشوید.
  • نرم افزار حسابداری خوب مثلا نرم افزار رستوران باید با اتوماسیون شما همراه شود. انواع و اقسام خروجی ها تولید و با نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی (HRM) ، مدیریت روابط مشتری (CRM) و امثالهم همراستا شود.
  • قابلیت به روز رسانی آسان داشته باشد و باگ ها شناسایی و قابل رفع باشد.
  • قابلیت سفارشی سازی نرم افزار بسیار مهم است و باید با نیاز های شما هم گام سازی شود.
  • قابلیت اتصال به نرم افزار ها و سخت افزار های مورد نظر شما را داشته باشد.
  • قابلیت اتصال به زیر سیستم های مختلف مالی و اداری را داشته باشد.
  • قابل بسط و گسترش بوده و بتوان ماژوال های مختلف را روی آن نصب کرد.
  • امنیت بالا داشته و قابل هک شدن آن ضعیف باشد و مطابق با استانداردهای امنیت شبکه.
  • قابل اجرا شدن در پلتفرم های مختلف باشد.
  • روی پردازش ابری مشکل نداشته باشد.
  • چند کاربره باشد تا با تعیین سطح دسترسی، کاربران بتوانند به آن وصل شده و اطلاعات اضافه و گزارش گیری کنند.
  • امکان دسترسی به حسابداران خرد و ارشد بدهد.
  • داشبورد جامع و همه کاره داشته باشد تا دسترسی لحظه ای به اطلاعات امکان پذیر باشد.
  • حسابداری تحت وب را برای شما آسان کند.

 

نرم افزار حسابداری مناسب هر شرکت

 بهترین نرم افزار حسابداری، در واقع نرم افزاری است که بتواند نیاز های شما را در حوزه تولید کالا و خدمات بر طرف کرد و بتواند مدیریت بهینه و اثر بخش شما را در کنترل و مدیریت هوشمندانه دخل و خرج، یاری دهد. ما هیچ بهترین نرم افزار مالی حسابداری برای پوشش همه نوع فعالیت های کسب و کار نداریم و هر کسب و کاری باید قادر باشد بر اساس نیاز سنجی موثر خود و بر اساس اهداف و رفتار سازمانی تدوین شد، به دنبال استقرار یک نرم افزار کنترل فرآیند های مالی درون و برون سازمانی باشد.

شمار نرم افزار های حسابداری و حسابرسی عمومی و تخصصی با پیشرفت فناوری و استاندارد های مالی، در حال  افزایش بوده و نیاز مدیران ارشد مالی به سامانه های کارا جهت رصد هوشمندانه و مستمر فعالیت های خرید و فروش محصولات و خدمات شرکت ها و سازمان ها نیز به موازات رشد اقتصاد و فناوری، روند صعودی دارد. نرم افزار مالی و حسابداری می بایست در حد اندازه و نیاز سازمان بوده  و بعضا شرکت های دولتی و خصوصی نیاز به طراحی نرم افزار اختصاصی برای خود دارند که زیر سیستم های متنوع آن ها را پوشش دهد. انتخاب نادرست نرم افزار حسابداری می تواند هزینه ها را افزایش داده و منجر به اختلال در فعالیت مالی سازمان / شرکت شود.

استاندارد های حسابداری مرتب تغییر می کند و فرم ها و شیوه نامه های حسابرسی و مالیاتی و ارزش افزوده نیز هر سال دست خوش تغییر می شود. به خصوص ضرایب بیمه پرسنلی و هزینه های بانکی و امثالهم. لذا در کنار تغییر سیاست های سازمانی و ظهور فناوری های نوین مدیریت مالی، انتخاب نرم افزار حسابداری روز به روز مشکل می شود و نیاز به مشاوره تخصصی برای انتخاب و استقرار یک سیستم هوشمند مدیریت مالی دارید.

گزارش امروز نگاهی  دارد به آنچه از یک نرم افزار حسابداری خوب انتظار داریم.

نرم افزار مالی

یکی از متداول ترین سیستم های خدمات حسابداری، مدیریت فاکتور و صدور صورتحساب است که از مغازه های کوچک تا شرکت های چند ملیتی به این سیستم نیاز مبرم دارند. برای بررسی پرداخت های مشتری به صورت اتوماتیک و کاهش خطای منابع انسانی، این سیستم های مدیریت فاکتور از انبار تا مغازه، قابل استفاده خواهد بود. نرم افزار های پر طرفدار که طیف متنوعی از صنایع را در بر می گیرد.

نرم افزار بودجه بندی و پیش بینی از دیگر نرم افزار های حسابداری است که کاربرد بسیار دارد. پیش بینی هزینه ها، چشم انداز خوبی را در اختیار مدیریت ارشد می دهد تا فاصله خود با VISION/MISSION را بهتر ردیابی کند. این سیستم ها به طور معمول در کسب و کار هایی مورد استفاده قرار می گیرد که پیش بینی های مختلف را با بودجه ادغام می کنند تا در تصمیم گیری های چند متغیره، دیتا محور باشند.

برخی دیگر از نرم افزار های حسابداری، یا نرم افزار حسابداری تحت وب دارایی ثابت را بررسی می کند. این نوع از سیستم های حسابداری، دارایی های ثایت را با ارائه یک پایگاه دیتا مرکزی از دارایی از زمان ورود و خروج گرفته تا تاریخچه حسابداری و استهلاک و امثالهم کنترل می کنند که در شرکت های سهامی عام، کاربرد زیادی دارد.

نرم افزار های حسابداری مدیریت حقوق و دستمزد هم متداول ترین نرم افزار ها هستند که فیش  حقوق صادر می کنند. پرداخت مالیات های دارایی  ماهانه و ارزش افزوده فصلی و حق بیمه پرسنل و بررسی ماموریت و مزایای منابع انسانی از جمله مسئولیت های این نرم افزار ها به شمار می روند.

چه نرم افزار حسابداری مناسب شرکت ما است؟

شما یا شرکت و کسب و کار کوچک و متوسط (sme) هستید یا شرکت های بزرگ که نیاز به برنامه ریزی منابع انسانی (ERP) و کنترل مالی جامع دارید و معمولا نرم افزار های ORACLE یا SAP‌ مناسب خواهد بود. در هر حال، فهم دقیق از نیازهای سازمانی و انتظارات ثابت و متغیر، در انتخاب یک نرم افزار حسابداری مطلوب تاثیر گذار است.

 

 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد